Leverans samma dag Betala med Swish 7 dagars garanti 

Köpvillkor

EUROFLORIST SVERIGE AB


Euroflorist Sverige AB

Bellevuevägen 46
S-217 72 Malmö
Sweden

Organisationsnummer: 556200-4431
Momsregistreringsnummer: SE556200443101

Våra blommor

Vi levererar handbundna buketter, arrangemang och växter från professionella lokala florister och grossist. Vårt sortimentet varierar efter säsong och om blommorna du har valt inte finns tillgängliga kommer floristen byta ut dem. Du får alltså en likvärdig bukett i samma färg och form som du beställt.

De produktbilder du ser på vår hemsida är tagna på utslagna blommor men våra blommor levereras som regel i knopp. Detta för att de ska hålla sig fina och fräscha längre. Vi garanterar inte ett speciellt antal blommor i våra buketter. Det beror på att varje florist följer lokala priser och utbud på blommorna.

Leverans inom Sverige

Våra leveranstider varierar beroende på vilken budfirma floristen använder. Därför kan vi inte ta emot tidsbestämda beställningar (detta gäller inte begravningsblommor). Vanligtvis sker våra leveranser mellan kl. 08.00 - 22.00 på vardagar och helger. Vid varje beställning tillkommer en frakt på 119kr för buketter som levereras av florist och 99 kr (109kr på helger) för våra blomsterboxar som levereras av Early Bird, Gordon eller Best Transport. Det finns även möjlighet till leverans samma dag på vissa ordrar med en fraktkostnad på 129 kr.

Leverans samma dag

Vi kan leverera samma dag om din beställning kommer in till oss innan kl.17.00 på vardagar och kl.12.00 på helgdagar. Detta gäller när du beställer till städer och till fastlandet.

Leveransinformation – Best

Några av våra buketter levereras av Best. Vilka buketter det rör sig om står skrivet på produktsidan på euroflorist.se. Best levererar blommorna till mottagarens dörr någon gång mellan kl.17.00 -22.00.

Mottagaren kontaktas av Best via sms för att säkerställa att portkod och annan viktig information är korrekt. Via sms:et går det att komplettera informationen, som t.ex. en portkod samt spåra paketet. När paketet levereras till mottagarens dörr skickas ett sms till mottagaren, det är därför viktigt att beställare lämnar korrekt mobilnummer till mottagaren för att Best kan komma i kontakt med mottagaren.

Best kommer att göra två leveransförsök, om inte leverans kan genomföras efter två försök kommer blommorna att klassas som förbrukade. Med första leverans på fredagar kommer enbart ett leveransförsök att göras, även under helgdagar så kommer ett leveransförsök att göras. Du kan tyvärr inte avboka eller ändra beställningar som skickas med Best.

Best levererar inte till företagsadresser, äldreboenden, servicehem eller kyrkor/ plats för begravningsceremoni.

Leveransinformation – Early Bird

Några av våra buketter levereras av Early Bird som levererar blommorna till mottagarens brevlåda under natten. Paketet levereras senast kl.07.00 på morgonen.

Mottagaren kontaktas av Early Bird via sms för att säkerställa att portkod och annan viktig information är korrekt. Via sms:et går det att komplettera informationen, som t.ex. en portkod samt spåra paketet. Mottagaren får ett till sms när paketet är levererat.

Du kan tyvärr inte avboka eller ändra beställningar som skickas med Early Bird. 

Early Bird levererar inte till företagsadresser, äldreboenden, servicehem eller kyrkor/ plats för begravningsceremoni.

Leveransinformation – Gordon

Gordon levererar en del av de buketter som har en leveranstid under helgen, leverans kommer ske vid vald dag under följande tider. Lördag kl. 09.00-18.00, söndag kl. 10.00-17.00 eller måndag kl. 16.00-22.00. Leverans kommer ske till mottagarens dörr, om mottagaren inte är hemma kommer det ställas utanför dörr om möjligt. Vid misslyckad leverans pga portkod/porttelefon etc så kommer Gordon att göra ett nytt leveransförsök nästa möjliga leveransdag. Om leverans misslyckas även efter andra försöket kommer ordern att gå förlorad.

Du kan tyvärr inte avboka eller ändra beställningar som skickas med Gordon.

Gordon levererar inte till företagsadresser, äldreboenden, servicehem eller kyrkor/ plats för begravningsceremoni.

 

Leverans högtider

Morsdag, Jul, Alla hjärtans dag

Under högtider kan blomsterutbudet variera hos floristerna. Utbud och priser påverkas av efterfrågan på marknaden samt tillgänglighet hos grossister och leverantörer. Vi strävar alltid efter att ha ett brett sortiment med blommor och buketter i olika prisklasser.

Under vissa högtider har floristerna extra stor arbetsbelastning och det kan vara en utmaning att hantera ordervolymerna. Floristen kan därför komma att kontakta mottagaren en eller ett par dagar före leverans för att komma överens om ny leveransdag. Floristen kan även ringa i förväg för att säkerställa att blommorna kan levereras på den angivna adressen.

Under stora högtider kan floristerna leverera dina blommor mellan specifika datum, dvs annat datum än det du har valt. I dessa specifika fall informerar vi tydligt på hemsidan om vilka datum det gäller. Detta gäller inte födelsedagshälsningar, begravning eller kondoleans.

Vi strävar efter att leverera så tidigt på dagen som möjligt. På helgdagar och högtider när det är mycket beställningar är det inte alltid möjligt. Vi levererar alltid mellan kl. 08.00 – 22.00, även under högtider.

Söndagar, helgdagar och aftnar

Söndagar

Vi har möjlighet att ta emot order för leverans samma dag fram till klockan 12:00 på söndagar. 

Helgdagar och aftnar

Leveransmöjligheter på helgdagar och aftnar kan variera men har vi möjlighet håller vi öppet för leverans även då, se kalender på produktsidan för att se vilka dagar vi har möjlighet att leverera till.

Kontakta kundtjänst 

Du kontaktar vår kundtjänst via chattbubblan nere i högra hörnet. Vid stora högtider kan svarstiden via chatt och mejl vara längre, men vi gör allt vi kan för att du ska få svar på dina frågor så snabbt som möjligt.

Mer information om specifika öppettider och kontaktmöjligheter hittar du här.

Presentkort

Våra presentkort kan du köpa i alla våra anslutna floristbutiker och kan lösas in på både euroflorist.se och i butik. Du kan även välja att lösa in ditt presentkort på euroflorist.no och euroflorist.dk.

Presentkorten finns att köpas med ett värde på 50 kr, 100 kr, 200 kr eller 300 kr. När du löser in ditt presentkort räknas hela beloppet som förbrukat. Det vill säga inget värde sparas på presentkortet. Giltighetstiden framgår på presentkortets baksida.

Hitta en florist nära dig

Rabattkoder

Om du har mottagit en rabattkod från Euroflorist Sverige kan du välja att lösa in den när du köper blommor i vår webbshop. Rabattkoden gäller inte i våra medlemsbutiker utan endast på euroflorist.se. Du kan använda din rabattkod genom att skriva in den i kassan när du ska betala. Klicka på: jag har en rabattkod och sedan aktivera.

Giltighetstid

Giltighetstiden på våra rabattkoder varierar beroende på i vilket sammanhang du fick den. Om du har mottagit en rabattkod via ett av våra nyhetsbrev så är den alltid tidsbegränsad. Våra rabattkoder kan även vara personliga och i vissa fall gäller den endast vid ett köptillfälle. Om du har en personlig rabattkod är det därför viktigt att du inte delar den med någon annan. Skulle din rabattkod inte fungera eller är du osäker på giltighetstiden så kan du kontakta vår kundservice.

Tillbehör och gåvoset

När du beställer blommor på euroflorist.se kan du välja att lägga till en present till din valda bukett. I sortimentet hittar du bland annat choklad, nalle och vas. Du kan även välja att skicka några av våra färdiga gåvoset.

Utbudet av tillbehör kan variera beroende på tillgänglighet hos floristen på den aktuella orten. Floristen kan därför komma att ersätta den med en likvärdig produkt. Det betyder att den kan skilja sig något från produktbilden på hemsidan.

Begravningsbeställningar

Begravningsdekorationer och kransar är stora produkter som kräver förberedande arbete för floristen. För att vi ska kunna garantera att blommorna kommer fram i tid, behöver vi därför ha din beställning tre arbetsdagar innan leveransdatum. Önskar du lägga till band med text kan beställningen behövas ännu tidigare. Blommorna levereras minst en timme före ceremoni-start.

Blommorna skapas av lokala florister och avvikelser kan därför förekomma beroende på säsong och lokalt utbud.

Kondoleansblommor

Vid beställning av kondoleansblommor kan vi leverera samma dag om din beställning kommer in till oss innan kl.14.00 på vardagar och kl.10.00 på lördagar. Detta gäller när du beställer till städer och inom fastlandet.

Skicka utomlands

På euroflorist.se kan du skicka blommor till stora delar av världen på ett enkelt och smidigt sätt. Din bukett binds och levereras av en lokal florist i det land du har valt att skicka till. För att kunna leverera samma dag till länder inom Europa behöver vi ha din beställning innan kl.11.00 på vardagar. I vissa fall behöver vi din beställning dagen innan leveransdatum då det kan förekomma tidsskillnad mellan länderna som kan påverka leveransen. Även beställningar till länder som är lokaliserade utanför Europa behöver vi dagen innan leveransdatum. Beställningar som kommer in på helger och helgdagar kan vi inte garantera leverans samma dag. Vid varje beställning tillkommer en leveransavgift som varierar beroende på lokala budpriser.

Leveranssätt

Alla våra blommor levereras direkt till mottagarens dörr. Undantag är de orter eller områden som är lokaliserade på landsbygden, öar eller andra svåråtkomliga platser som floristernas bud inte har möjlighet att köra till. Därför kan leveranser till vissa orter ske med buss, färja eller postbil utan att du som kund blir informerad. Detta innebär att mottagaren får hämta upp blommorna vid närmsta utlämningsställe. Till vissa orter krävs det även att mottagaren hämtar upp blommorna i närmsta anslutna Eurofloristbutik. I dessa fall kommer floristen lägga på hela budavgiften på blomstervärdet.

Innan leverans kontaktas alltid mottagaren via telefon eller sms av floristen eller budet (om vi inte har fått in andra uppgifter vid beställning). Detta för att försäkra sig om att mottagaren är hemma och kan ta emot blommorna. I vissa fall kan floristen även ringa en eller ett par dagar innan.

Under extrema väderförhållanden, stora event eller andra omständigheter kan vi inte garantera att din beställning levereras i tid. Om vi inte lyckats leverera din order kommer vi att kontakta mottagaren och komma överens om ett nytt datum.

Leveranssäkerhet

Du som beställare ansvarar för att både dina och mottagarens uppgifter är korrekt ifyllda för att vi ska kunna leverera din bukett så smidigt som möjligt. Saknar vi information från dig eller är det fel i din beställning så kommer vår kundtjänst att försöka kontakta dig. Om det skulle uppstå en eventuell felleverans på grund av felaktig information ersätts den inte av Euroflorist Sverige. Leveransavgiften täcker endast en leverans och skulle floristen inte kunna leverera blommorna måste mottagaren hämta blommorna i butiken.

I kassan


• Vill du att buketten ska hängas på dörren? Skriv då gärna om det är lägenhet eller hus samt ange eventuell portkod. Skulle buketten bli stulen ersätts den inte av Euroflorist Sverige.

• Ange alltid mottagarens telefonnummer så att vi kan komma i kontakt med honom/henne vid leverans.

• Ange även dina kontaktuppgifter så att vi kan kontakta dig vid frågor kring leverans.

• Det är viktigt att du väljer leveransalternativ. Alternativen: Ring innan, lämna vid dörren eller lämna hos granne. Floristen ringer alltid innan leverans om inget annat har uppgetts vid beställning.

• Glöm inte att skriva avsändare i korttexten så att mottagaren vet vem han/hon ska tacka.

Beroende på särskilda väderförhållanden, tillgänglighet, område och andra omständigheter bedömer floristen om det är möjligt att hänga blommorna på dörren om detta är förvalt.

Beställningar till företag

Blombud till företagsadresser levereras endast under kontorstid och måste beställas senast kl.10.00 på vardagar för att kunna levereras samma dag. På lördagar och söndagar kan vi inte leverera till företagsadresser.

Vid leverans till skolor, hotell, sjukhus eller andra verksamheter lämnas blommorna oftast i byggnadens reception. Om mottagaren inte är på plats eller om företaget har stängt för dagen kommer blommorna och leveransen inte ersättas eller återbetalas. Euroflorist Sverige ansvarar endast för leveransen.

Leverans till företag under högtider

Under högtider när vi har fler beställningar än vanligt behöver vi ha din order senast kl. 14:00  dagen innan leveransdatum för att buketten ska levereras på önskat datum.

Ändra eller avboka en beställning

Du kan enkelt ändra eller avboka en beställning genom att skicka ett meddelande till oss. Kontakta kundservice här.

Avboka

Du kan avboka din beställning så länge floristen inte har skapat din bukett eller arrangemang.

Ändra

Om du vill ändra i din beställning har vi en behandlingstid på 24 timmar för att floristen ska hinna genomföra din ändring. Om du kontaktar oss samma dag som leverans kan vi inte garantera att det går att ändra i din beställning.

Under högtider när vi har fler beställningar än vanligt förlängs behandlingstiden till 72 timmar för att floristen ska hinna ändra i din beställning. Detta för att floristerna ofta förbereder blombuden dagen före leverans då det beställs så stora volymer.

Stora beställningar

Vid större beställningar så som exempelvis begravningsblommor måste avbokningen/ändringen ske minst 72 timmar före leverans då floristen behöver göra specialbeställningar i vissa fall.

Reklamation

Om blommorna som levereras är skadade eller döda vid leverans eller om de vissnar inom sju dagar efter det att mottagaren har fått sin bukett, trots att de hanterats på rätt sätt, så bör du höra av dig till oss. Skicka gärna ett meddelande till vår kundservice och välj reklamation som ämne så hjälper vi dig. För att vi ska kunna hantera din reklamation så snabbt som möjligt behöver vi ett digitalt foto som skickas in till oss via epost. Om du vill reklamera en leverans måste du enligt konsumentköplagen göra detta inom skälig tid från det att du har märkt felet för att vi ska kunna ersätta blommorna.

Om blommorna inte levererats enligt avtal har du rätt att häva ditt köp, under förutsättning att korrekta kontaktuppgifter har lämnats vid beställning samt att mottagaren var hemma för att kunna ta emot blommorna. Undantag kan förekomma under vissa högtider då buketterna kan levereras på annat datum än det du har valt.

Om du ångrar ditt köp

Enligt lagen om Distansavtal och avtal utanför affärslokaler kan man inte ångra ett köp av blommor, choklad eller andra delikatesser då det är varor som snabbt kan försämras.

Betalning

På euroflorist.se kan du välja att betala med det betalningsalternativ som passar dig bäst. Välj mellan Swish, Klarna, Visa, Mastercard, Paypal, Apple Pay och American Express.

Alla kreditkortsbetalningar hanteras av ett ackrediterat och säkert e-handelsföretag. Väljer du att betala med ett kreditkort så krävs det att kortet är giltigt samt godkänt för internetköp via din bank.

Klarna

När du som kund betalar med Klarna bankkonto eller faktura så accepterar du samtidigt Klarnas köpvillkor. Klicka på länken för att läsa mer – Klarnas villkor. Vid försenad betalning skickas en påminnelseavgift med det belopp som är tillåtet enligt lag f.n. 50 kr samt dröjsmålsränta med 8% plus gällande referensränta. Om du har valt att betala med Klarna som betalningsalternativ kommer även din återbetalning ske via Klarna. Har du frågor kring din återbetalning ber vi dig att kontakta Klarnas kundservice.

Serviceavgift

Produktvärdet inkluderar ett litet kort samt en serviceavgift.

Orderbekräftelse

När du har genomfört en beställning på euroflorist.se får du en bekräftelse på skärmen om att din order har gått igenom. Därefter skickas en orderbekräftelse till din mail. Orderbekräftelsen fungerar som ett kvitto på det du har köpt. Om du inte mottar en bekräftelse på mailen eller är något fel i din beställning så är du välkommen att kontakta vår kundservice.

Behandling av personuppgifter

De personuppgifter som du lämnar till Euroflorist i samband med en beställning via vår hemsida euroflorist.se behandlas av oss för att vi ska kunna genomföra din beställning samt för vår fakturering och redovisning. När du gör en beställning behandlar vi de uppgifter som du själv lämnar, men vi registrerar även det IP-nummer från viket beställningen görs. Vi kommer sedan att dela mottagarens kontaktuppgifter (namn, telefonnummer och postadress) med den av våra anslutna florister som levererar din beställning. Floristen kommer också att få del av ditt namn och telefonnummer, så att floristen vid behov kan komma i kontakt med dig angående leveransen. Vi använder också dina personuppgifter för vår egen marknadsföring, men vi säljer aldrig dina eller mottagarens uppgifter till utomstående.

Personuppgiftsansvarig är [email protected]. För mer information om hur vi hanterar personuppgifter, se vår Integritetspolicy.

Moms och skatteregler

Euroflorist Sverige AB är en del av Euroflorist Holding AB, med säte i Stockholm. På beställningar gjorda av Euroflorist Sverige AB och levererade inom Sverige påförs lagstadgad moms.  Beställningar med leverans utanför Sverige är momsbefriade.

 

Köpvillkoren uppdaterades senast 2023-07-05