Nedan kan du läsa om vilka köpvillkor som gäller för köp i vår webbutik. Klicka på kategorin som du vill veta mer om
Om du vill komma i kontakt med vår kundtjänst klickar du här, ett nytt fönster öppnas och du kommer till vår kundtjänstportal. Här hittar du svar på de vanligaste frågorna och du hittar också våra kontaktuppgifter här.
Våra produkter och priser Alla buketter finns i tre storlekar: Mini, Elegant och Lyx. De aktuella priserna anges under respektive bild. Mini innehåller samma blommor och har samma form, men antal blommor minskar och därmed blir storleken mindre. Lyx är precis vad det låter - en stor bukett, med mer blommor och grönt, men form och färg densamma som elegant. Om antal blommor inte anges i produktbeskrivningen, kan antalet variera beroende på blommans storlek och pris som varierar under säsongen. Även antal tillbehör i buketten/arrangemanget kan variera. Floristen levererar alltid färska blommor och det kan innebära att blommorna ej helt slagit ut för att mottagaren ska kunna njuta av blommorna så länge som möjligt.
Under högtider som t ex Alla Hjärtans Dag kan priserna stiga på vissa blommor. Dessa priser styrs av de stora blomstergrossisterna i Holland, och är inte något som Euroflorist kan påverka. Vi har därför ett extra brett sortiment med alternativa blommor och buketter för att kunna erbjuda produkter i alla prisklasser, under dessa högtider. Beroende på att många högtider är röda dagar kan fraktkostnaden också variera.
På alla blomsterbeställningarna inom Sverige ingår moms med 25%. Frakt på 99 kr tillkommer. I produktvärdet ingår även packning, emballage, generellt kort och serviceavgift. På beställningar som görs via telefon tillkommer en orderavgift på 50 kr.
Vid beställning till utlandet, se aktuella priser när du valt land. Alla priser till utlandet är inklusive moms.
De levererade produkterna skall motsvara produktbilderna avseende form och färg, men avvikelser kan förekomma beroende på tillgänglighet på orten och i butiken. Tänk på att blomsterbinderi är ett hantverk. Tillgången på blommor varierar under året, och i det fall floristen inte kan få tag i en viss blomma ersätts denna med en likvärdig. Tilläggsprodukter kan komma att bytas ut mot likvärdig om floristen inte har produkten hemma.
Under storhelger och högtider kan utbudet av blommor variera från butik till butik, beroende på tillgänglighet hos grossister. Våra florister gör självklart alltid sitt yttersta för att motsvara den beställda produkten.
Till utlandet kan vi inte garantera produktbilder eller några tillvalsprodukter, då sortiment kan variera beroende på land och säsong.
När beställningen är klar får du en bekräftelse på din skärm och därefter skickas även en orderbekräftelse till din e-post. Har du inte mottagit en orderbekräftelse, vänligen kontakta Euroflorist på +46 (0)40 6020020 eller skicka ett mail till info@euroflorist.se
För att kunna garantera leverans samma dag behöver vi ta emot din beställning senast kl 12 på vardagar och klockan 11 på lördagar. Till många orter kan även leverans ske efter dessa tidpunkter, vänligen kontakta vår kundtjänst vid frågor.Söndagar, aftnar och helgdagar kan vi ej garantera leverans. Vid ej garanterad leveransdag och ort kan blommorna levereras dagen innan eller följande vardag. Leverans sker oftast mellan 08:00 -21:00 på vardagar och mellan 09:00-16:00 på helgerna. Leveranstiderna varierar beroende på butikernas budtider. Gällande önskemål om tidspassning gör vi vårt yttersta för att tillgodose detta, men vi kan inte garantera det då våra florister har varierande budtider.
Leveranser till företagsadresser sker under kontorstid och måste beställas i god tid. Vid leveranser till tex. skolor, hotell eller företag lämnas blommorna ofta i byggnadens reception. Euroflorist ansvarar endast för leveransen fram till receptionen.
Begravningsbeställningar måste inkomma minst 3 arbetsdagar före önskat leveransdatum för garanterad leverans.
Under extrema väderförhållanden kan vi inte garantera att din order levereras på utsatt dag. Om vi inte lyckats att leverera din order kommer den istället att bli levererad så snart som möjligt. I sådana extrema fall gäller inte vår 100 % nöjd kund garanti.
Leveranssäkerhet
Beställaren ansvarar för att mottagaruppgifterna är fullständiga och korrekta, eventuell felleverans eller leveransförseningar ersätts ej i dessa fall. Det är viktigt att beställaren anger portkod eller liknande för att det ska gälla som fullständig adress.
När du gör din beställning har du möjlighet att välja mellan att floristen ska ringa till mottagaren före leverans eller att blommorna ska hängas på dörren alt. lämnas till en granne om mottagaren inte är hemma. Beroende på vädret bedömer floristen om det är möjligt att hänga blommorna på dörren om detta är förvalt. Har du angivit något av dessa förfaranden avsäger sig EuroFlorist ansvaret om blommorna blir stulna.
Leveransförseningar kan ske om mottagaren inte gått att nå innan floristens sista bud gått, mottagaren inte är hemma och leverans till dörr eller granne inte är valt eller är möjligt.
Om ni inte har valt att blommorna får lämnas vid dörren eller till grannen så ringer butiken oftast före och leverans sker först efter kontakt med mottagaren. Även om något utav alternativen är förvalda har butiken rätt att ringa till mottagaren för att t.ex. säkerhetsställa adress, och att mottagaren är på plats eller om det finns misstankar om portkod. I vissa fall kan även butiken ringa mottagaren dagen innan leverans.
Floristen och mottagaren kan också komma överens om annan leveransdag än angivet datum på ordern om mottagaren önskar detta. Om mottagaren och levererande florist har kommit överrens om leverans, men mottagaren inte är tillgänglig vid själva leveranstillfället, kommer blommorna hängas på dörren för att säkerställa leverans. Om beställda blommor ej levererats på angiven dag, har kunden rätt att häva köpet, under förutsättning att korrekta uppgifter om mottagaren lämnats, samt att mottagaren fanns tillgänglig för att ta emot blommorna.
Under vissa högtider har floristerna stor arbetsbelastning och kan därför kontakta mottagaren ett par dagar före leverans för att komma överens om leveransdag. Detta gäller ej vid födelsedagar eller andra specifika högtidsdagar.
Leveranssätt
Leverans sker med bud till mottagarens adress, förutom till ett fåtal mindre orter och byar i Sverige där enda möjliga leveranssätt kan vara att skicka med buss eller färja. Leveranser med buss sker inte under lördagar, aftnar och helgdagar. Till vissa orter kan mottagaren aviseras och bli ombedda att hämta produkterna i blomsterbutiken. I dessa fall får mottagaren även blommor motsvarande fraktkostnaden.
Gör beställningen innan klockan 11 på vardagar och 10 på helger så levererar vi samma dag om mottagaren är i Europa eller västerut. För leveranser till länder som ligger öster om Sverige behöver vi motta din beställning vardagen innan och senast klockan 16.30. Mottar vi din beställning efter dessa tider försöker vi att leverera på önskat datum, men leverans kan komma att ske nästkommande leveransdag utan att du som kund kontaktas. Leveransgarantin gällande söndagar, aftnar och helgdagar är detsamma som i Sverige, skulle landet dit du vill skicka blommor ha en helgdag kan vi inte garantera leverans den dagen.
Vi levererar blommor till hela världen med vissa undantag som exempelvis krigshärjande zoner. Fraktkostnaderna varierar beroende på land och anges vid beställningen. Skulle problem med din beställning uppkomma så kontaktar vi dig.
Vi erbjuder fem betalningsalternativ. Säkerheten vid betalning på vår hemsida är högsta möjliga. Du måste vara 18 år för att kunna beställa hos Euroflorist.
Vid faktura för privatperson sker faktureringen via Klarna. Vid detta betalningsalternativ krävs ditt personnummer. Betalningsvillkor för faktura är 10 dagar. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med det belopp som är tillåtet enligt lag f.n. 60 kr samt dröjsmålsränta med 24% + gällande referensränta. Sedvanlig kreditprövning utan kännedomskopia sker och leverans sker endast till folkbokförd adress.
För att få faktura till företag krävs korrekt och giltigt svenskt organisationsnummer. Kreditkontroll görs och vid nekat fakturaköp meddelas kunden via mail. Önskas referensnummer eller liknande på fakturan måste detta skrivas under kostnadsställe.
Betalningssättet Kreditkort krävs ett giltigt kort, samt att det är godkänt via banken för internetköp.
Vid betalning med Paypal krävs att du har ett giltigt Paypalkonto.
Har du hävt ditt köp återbetalas pengarna er inom 30 dagar från leveransdag, (läs villkor under Leveranssäkerhet om försenad leverans).
Bedrägeri och falska beställningar som gjorts via vår hemsida polisanmäls.
Sekretess
EuroFlorist behandlar all information konfidentiellt. Beställarens uppgifter måste vara korrekt ifyllda då vi kan behöva komma i kontakt med personen. EuroFlorist lämnar inte ut några uppgifter till tredje part utan att ha fått tillstånd från beställaren själv.
Nummersök
Du kan förenkla din beställning genom att söka på mottagarens telefonnummer och vid träff få denna personens adressinformation automatiskt ifylld i de fält där de skall anges. EuroFlorist anlitar ett välkänt och börsnoterat företag för dessa uppgifter och ansvarar ej för felaktig eller känslig information. Du som kund ansvarar för att adressinformationen till mottagaren är korrekt.
Rabattkod
Om du har erhållit en rabattkod ansvarar du personligen för denna. Koden kan du använda för att få rabatt vid blomsterköp vid ett köptillfälle. Är koden redan använd utan din kännedom ber vi dig kontakta oss. Kod som ej aktiverats vid beställningen, kan ej användas eller läggas till i efterhand. Däremot går den att använda vid ett senare tillfälle om den fortfarande är giltig.
Buketter för välgörande ändamål
10% av produktvärdet på våra välgörenhetsbuketter skänks till våra samarbetspartners. Just nu samarbetar vi med Rädda Barnen, Röda Korset och Rosa Bandet.
Reklamationspolicy
Om kvalitén eller utförande av produkten inte är till belåtenhet ber vi att er att kontakta Euroflorist eller levererande butik(se på omslagspappret för butiksnamn eller adress) snarast efter leveransen för att få detta åtgärdat.
Blommor är färskvara och reklamation måste anmälas snarast efter leverans. Detta för att floristen ska kunna åtgärda felet och eventuellt byta varan. Produkter som ej kan lämnas i retur går ej att reklamera.
Ångerrätt gäller för ej utnyttjad tjänst, och måste meddelas oss i god tid före valt leveransdatum. EuroFlorist följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer i en eventuell tvist. Som konsument kan man kontakta Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) om man känner sig osäker i sitt fall: Tel 08-508 860 00, eller besök deras hemsida www.arn.se.
Allt material som laddas hem från EuroFlorists hemsida sker på egen risk. Vi behandlar e-mail och order under våra öppettider.
Måndag-Fredag 09:00-18:00, Lördag 09:00-13:00.
Kontoret är stängt och är obemannat på söndagar och helgdagar. Det går alltid bra att kontakta oss via epost. Alla inkomna mail behandlas under våra öppettider.
Nedladdning och distribution av innehåll
All nedladdning från EuroFlorist Europe BVs hemsidor sker på en risk. Vårt innehåll inklusive bilder är skyddade enligt copyrights lagar. Alla bilder på hemsidan ägs av företaget och all kommersiell användning av bilder eller plagiat av text utan vår tillåtelse är strängt förbjuden. Om du önskar att använda våra bilder eller text vänligen kontakta oss.
Moms och skatteregler
EuroFlorist Europe BV är en del av EuroFlorist Group som är placerat i Holland. Alla blombeställningar gjorda genom EuroFlorist Europe B.V. levereras av en lokal florist i landet du beställt ordern. När leveransen sker utanför Holland tillkommer ingen holländsk moms efter holländska skatteregler. Lokal moms är inkluderad i produktvärdet levererat av floristen och betalad av EuroFlorist Europe B.V. EuroFlorist Europe B.V följer strikt de lagar som krävs från varje lokalt skatteverk och de lagar som styrs av Europeiska unionen för internationella företag.