Nedan hittar du de vanligaste frågorna tillsammans med svar. Får du inte svar på din fråga, kontakta oss gärna så hjälper vi dig!
• Vem är avsändaren av blommorna?
Om avsändaren inte skrivit sitt namn på kortet kan vi enligt vår sekretesspolicy inte lämna ut namn på beställande kund utan dess godkännande. Du kan kontakta vår kundtjänst via chatten, så undersöker vi om det finns ett godkännande för att lämna ut uppgifterna.
• När blir min beställning levererad?
Leverans till privat adress sker mellan kl. 8.00 - 22.00. Leverans till företagsadress sker under kontorstid kl. 8.00 -17.00.
• Vilken tid ska jag beställa senast för att få leverans samma dag?
För att garantera leverans samma dag behöver din beställning vara oss tillhanda senast kl. 17.00 vardagar och kl. 12.00 helgdagar.
• Har ni leverans söndagar?
Söndagar och röda helgdagar kan vi inte garantera leverans.
• Hur levereras min beställning?
Din beställning levereras från en av våra lokala florister som vi samarbetar med på den ort där leveransen ska ske. Leveransen kan ske med privat budkille/firma eller med större lokal inhyrd budfirma. I enstaka fall levererar floristen själv ut buketterna. Till någon enstaka adress kan även leverans ske med postbil, buss eller taxi bud.
• Vad händer om mottagaren inte är hemma?
Vad som händer beror på vilket leveransalternativ som eventuellt är förvalt.
Har man valt “Ring innan” leverans, så kontaktar floristen mottagaren innan leverans och kommer överens leverans. Skulle mottagaren dock inte vara hemma enligt överenskommelsen med floristen, så går blommorna tillbaka i retur till butiken och budkostnaden är då förbrukad. Mottagaren kontaktas igen för att avhämta blommorna i butik istället.
Har man valt "Lämna vid dörren”, så levereras blommorna ut och lämnas utanför mottagarens dörr. Om budet av någon anledning inte kan lämna vid dörr (ex. portkod saknas eller inget svar på porttelefon) kommer blommorna gå tillbaka i retur till butiken. Mottagaren kontaktas för att avhämta blommorna i butik istället.
Har man valt “Lämna hos granne” så är det viktigt att det framgår vilken granne blommorna ska lämnas till samt att det behöver säkerställas att grannen är hemma och kan emot blommorna. Om budet av någon anledning inte kan lämna till grannen, så kommer blommorna gå tillbaka i retur till butiken. Mottagaren kontaktas för att avhämta blommorna i butik istället.
• Har min beställning kommit fram?
Har du angett ett mobil nr vid beställningstillfället så ska du få ett sms när din beställning är levererad. Om du inte fått ett sms inom leverans intervallet (8-22) så kan du kontakta kundtjänst.
• Hur beställer jag allergivänliga blommor?
Önskas allergivänliga blommor kan du lägga en notis till floristen i fältet "instruktioner till floristen". Tänk på att blommor du valt då kan komma att bytas ut till allergivänliga alternativ utifrån den färg och form du valt.
• Kan jag beställa specifikt antal blommor?
Vi kan inte garantera specialbeställning med specifikt önskat antal blommor. I dessa fall rekommenderar vi att du kontaktar din lokala florist direkt för att få hjälp med din beställning. På vår hemsida kan du under Hitta florist se vilken florist som finns i ditt närområde. Klicka här för att komma direkt till hitta florist(länk till hitta florist)
Vi erbjuder dessa betalningsalternativ:
• Kreditkort
• Privatfaktura/Klarna
• Företagsfaktura (För detta krävs det att företaget är svenskregistrerat och har en svensk fakturaadress).
• Swish
• Apple Pay
• PayPal
• Var anger jag min rabattkod/presentkortskod?
På kundvagn under totalsumman, finns en text “+ Jag har en rabattkod”. Klicka på den texten och en ruta kommer upp där du kan fylla i din rabattkod/presentkortskod. När du fyllt i koden, klicka på aktivera för att rabatten ska dras av.
• Kan jag använda fler rabattkoder vid samma beställning?
Rabattkoder går endast en per beställning.
• Kan jag använda fler presentkortskoder vid samma beställning?
Ja, du kan använda fler presentkortskoder på samma beställning men du kan bara fylla i dem en åt gången.
• Hur lång til tar min återbetalning?
Återbetalningen sker inom 2-5 bankdagar
• Varför har jag inte fått något kvitto?
Din orderbekräftelse är även ditt kvitto. Har du inte fått den så kontrollera gärna skräpposten. Hittar du inte den så kontakta kundtjänst via chatt eller epost så kontrollerar vi att din order har gått igenom.
• Jag kan inte slutföra min betalning – vad gör jag?
Kontrollera att alla obligatoriska fält är ifyllda, dessa är markerade med en asterisk(*). Annars är du välkommen att kontakta kundtjänst.
• Hitta anslutna florister nära dig
Du kan enkelt söka bland våra ansluta florister med hjälp av ort, postnummer eller blomterbutikens namn. Klicka här för att hitta en florist nära dig
Har du ett presentkort du vill använda på hemsidan så går det bra att göra i kassan, du fyller i din kod under "Jag har en rabattkod". Koden finns under det zebrafärgade fältet och skrapas fram, använd ej koden som finns under streckkoden.
• Kan jag skicka blommor till utlandet?
Ja, det går bra att skicka blommor till utlandet. På vår hemsida högst upp i menyn hittar du en kategori som heter “Skicka utomlands" eller klicka här. Väl inne i kategorin väljer du vilket land du önskar att skicka till. När du har valt önskat land är det endast de produkter som syns som går att skicka till det önskade landet. Det är oftast begränsat sortiment till utlandet.
• Kan jag beställa på den svenska websidan även om jag inte bor i Sverige?
Ja det går bra att beställa på den svenska websidan även om du som beställare inte är bosatt i Sverige. Dock kan man inte välja betalningsalternativ faktura om man inte är folkbokförd i Sverige.
• Jag har valt land (ex Danmark) men på min beställning står det Sverige.
Om det i mottagarfältet står Sverige och inte det land du önskar skicka till (ex Danmark) Så har du mest troligt råkat gå ifrån valt land och gått in via flikarna överst på websidan, för att se fler produkter. OBS det är ett begränsat antal produkter kopplat till utlandsbeställningar och antalet produkter kan variera mellan länderna mellan ca 5–20 produkter. Man kan alltså endast välja av de produkter som kommer fram när man valt det land man vill skicka till och som syns under rubriken (Ex. Skicka blommor till Danmark).
• Kan jag skicka blommorna anonymt?
Ja, du kan skicka blommor anonymt genom att inte signera korttexten med ditt namn. Dina uppgifter som beställare behöver vi men det är inga uppgifter vi lämnar vidare utan ett godkännande från dig som beställare.
• Kan jag få min beställning levererade på en speciell tidpunkt?
Då våra florister använder sig utav olika budfirmor, så kan vi tyvärr inte garantera någon tidspassning. Skriv önskad tid på din beställning, så gör vi vårt yttersta för att tillgodose ditt önskemål.
Beställningar till begravningar levereras minst 1h före begravningsceremonin.
• Hur gör jag om jag har speciella önskemål kring min beställning?
Du kan fylla in enklare önskemål direkt på din beställning i rutan för instruktioner till floristen. Om din beställning redan är skickad till oss eller du behöver mer råd gällande ditt önskemål, så kan du kontakta vår kundtjänst via chatten.
• Hur vet jag om min beställning har blivit slutförd?
När du har slutfört din beställning får en orderbekräftelse skickad till din epost. Om du inte har fått orderbekräftelsen, kontrollera din skräppost så den inte ligger där. Om du inte alls har mottagit någon orderbekräftelse, kontakta kundtjänst via chatten.
• Var anger jag min rabattkod/presentkortskod?
Inne på kundvagn under totalsumman, finns en text “+ Jag har en rabattkod”. Klicka på den texten och en ruta kommer upp där du kan fylla i din rabattkod/presentkortskod. När du fyllt i koden, klicka på aktivera för att rabatten ska dras av.
• Kan jag använda fler rabattkoder vid samma beställning?
Rabattkoder går endast en per beställning.
• Kan jag använda fler presentkortskoder vid samma beställning?
Ja, du kan använda fler presentkortskoder på samma beställning men du kan bara fylla i dem en åt gången.
• Hur använder jag mitt presentkort?
Har du ett fysiskt presentkort och vill använda detta på vår webshop, så måste du skrapa fram en kod på baksidan av kortet. Denna kod anger du i fältet för presentkort i din kundvagn.
Du kan även använda de fysiska presentkorten i blomsterbutiker som är anslutna till Euroflorist. VIKTIGT att rutan på baksidan av kortet inte är framskrapat då, annars gäller inte kortet. När rutan på baksidan är skrapad räknas presentkortet som förbrukat och koden går endast att använda digitalt om det inte redan är använt.
Tänk på att kontrollera giltighetstiden på baksidan av kortet så att kortet fortfarande är giltigt vid användning av presentkortet.
• Jag har inget telefonnummer till mottagaren, hur går jag tillväga?
Om du inte har eller inte kan få fram ett giltigt nummer till mottagaren, kan du fylla i ditt eget telefonnummer så att floristen kan kontakta dig vid leverans. Är det ditt eget telefonnummer du anger, så lägg en notis till floristen p fältet “instruktioner till floristen" att angivet telefonnummer går till dig som beställare.
• Jag vill gärna ändra i min beställning - hur gör jag då?
För att göra ändringar i din beställning kontakta oss snarast på vår chatt eller epost. För att vi kunna garantera ändringar, behöver vi information om ändringen senast dagen innan leverans (24 timmar). Vid ändringar på begravningsbeställningar måste vi ha ändringarna redan 72 timmar. Tänk på att ha ditt ordernummer tillhands för att underlätta hanteringen.
• Jag vill avboka min beställning - hur gör jag då?
Vill du avboka din beställning kontakta oss via chatt eller epost snarast, så undersöker vi möjligheten att avboka den. Detta beror på vart din beställning befinner sig i leveransprocessen. Avbokning av din beställning kan du göra senast vardagen före önskad leverans (24 timmar). Beställningar som levereras av Best Transport, eller Early Bird går inte att avbeställa.
• Hur hanteras min begravningsbeställning?
Din begravningsbeställning skickas vidare till en lokal florist på leveransorten. Floristen binder buketten alt. dekorationen efter beställningen. Floristen levererar ut blommorna till kyrkan/kapellet som är angivet på beställningen, och leveransen sker alltid minst 1 timme innan begravningsceremonin.
• När ska jag senast beställa till en begravning?
Beställningar till begravningsceremonier behöver vi 3 helgfria dagar innan önskat leveransdatum för att kunna säker ställa och garantera leverans i tid till begravningsceremonin.
• Jag är inte nöjd med min beställning – vad gör jag?
Om blommorna som levereras är skadade eller vissnar inom fem dagar efter det att mottagaren har fått sin bukett, så bör du höra av dig till oss via epost. För att vi ska kunna hantera din reklamation så snabbt som möjligt behöver vi ett digitalt foto som skickas in till oss via epost. Enligt reklamationslagen så behöver vi ha ditt ärende senast 5 dagar efter det att buketten levererats för att kunna ersätta den.
• Det saknas något i min beställning – vad gör jag?
Kontakta vår kundservice välj reklamation och skriv ditt ordernummer så hjälper vi dig. Du kontaktar oss genom att klicka på den rosa pratbubblan nere i högra hörnet. Chatten är tillgänglig 9-18 vardagar, 9-13 lördagar.
• Min beställning har inte kommit fram – vad gör jag?
Kontakta vår kundservice, välj reklamation och skriv ditt ordernummer så hjälper vi dig. Du kontaktar oss genom att klicka på den rosa pratbubblan nere i högra hörnet. Chatten är tillgänglig 9-18 vardagar, 9-13 lördagar.
• Varför levererades min beställning en dag förtidigt?
Vi strävar alltid efter att leverera din beställning på önskad dag men detta är inte alltid möjligt. Till vissa avlägsna adresser kan vi inte erbjuda leverans under helgen och då kan din beställning komma att levereras redan på fredagen utan att du som kund kontaktas innan. I vissa tillfällen då din önskade leveransdag är en helgdag eller afton kan också leveransen genomföras tidigare. Upplever du att din beställning har levererats på fel dag ber vi dig kontakta vår kundtjänst så undersöker vi vad som kan ha hänt.