Skicka blommor
Köpvillkor

Köpvillkor

Mors dag

28 maj firar vi mors dag. Vi hjälper dig att överraska mamma med en ljuvlig bukett som levereras ända fram till dörren. HÄR hittar du information inför denna stora blomsterhögtid.

Blommor

Alla våra buketter, arrangemang och plantor är ett hantverk från våra lokala florister. I alla produkter har vi försökt att använda oss av blommor och växter som är tillgängliga. Sortimentet kan växla mellan olika florister. Sortimentet växlar även beroende på vilken säsong som blommor finns tillgängliga. Om en blomma eller växt inte är tillgänglig kommer den att ersättas av en liknande blomma eller växt med samma färg och form. Under storhelger och högtider kan utbudet av blommor variera från butik till butik, beroende på tillgänglighet hos grossister. Våra florister gör självklart alltid sitt yttersta för att motsvara den beställda produkten. 

Våra florister gör alltid sitt yttersta för att göra den beställda produkten så lik produktbilden som möjligt. På de flesta av våra produktbilder visar vi blommande blommor för att representera produkten som den ser ut längst under sin levnadsperiod. När blommorna levereras är de helt nya och fräscha vilket kan göra att de inte står i full blom när de levereras. Detta är inget negativt utan bara en försäkran om att blommorna håller så länge som möjligt. Priset på produkten motsvarar storleken på produkten. Serviceavgift och frakt tillkommer vid varje beställning. Om det inte står specificerat antal i produktbeskrivningen garanterar vi inte ett speciellt antal blommor, detta beror på lokala priser och utbud.

Om några blommor anländer skadade, döda eller vissnar inom sju dagar efter leverans så bör du ta ett digitalt fotografi av produkten och skicka det till oss via vår kontaktsida eller ta med blommorna till den floristbutik som levererade dem.

Under högtider som t ex Alla Hjärtans Dag kan priserna stiga på vissa blommor. Dessa priser styrs av de stora blomstergrossisterna i Holland, och är inte något som Euroflorist kan påverka. Vi har därför ett extra brett sortiment med alternativa blommor och buketter för att kunna erbjuda produkter i alla prisklasser, under dessa högtider.

Presentkort
Våra presentkort finns tillgängliga att köpa i alla våra medlemsbutiker. De kan användas som betalning istället för pengar i våra medlemsbutiker och på Euroflorist.se. Du kan köpa presentkort som ett komplement till blommorna eller istället för blommor. För att hitta en medlemsbutik nära dig, gå in på Sök florist eller kontakta kundservice. 

Tillbehör
Alla våra tillgängliga tillbehör är presenterade i orderprocessen efter att du valt en blomma. Utbudet av tillbehör kan variera beroende på tillgänglighet på orten och var du vill skicka blommorna. Bilderna av tillbehör (t ex. vas och kort) representerar en typ av produkt och kan variera från florist till florist. Vilket innebär att produkten kan skilja sig något från bilden.


Internationella orders
Till de internationella orders har vi valt produkter som passar varje land. Euroflorist Europe B.V kan inte garantera att produktens design vid en internationell order. Fraktkostnad kan variera beroende på vilket land du skickar till. Alla priser visas för dig innan du är färdig med ditt köp. Alla priser på orders utomlands är exklusive moms.

Rabattkoder och e-presentkort
Om du har mottagit en rabattkod eller ett e-presentkort är du själv ansvarig för den/det. För att undvika att någon annan använder sig av din kod eller ditt e-presentkort bör du förvara den/det på en säker plats. Våra rabattkoder och e-presentkort kan användas i vår webshop. Du använder koden i orderprocessen när du fyller i dina betalningsuppgifter. OBS rabatterna och e-presentkortet går att använda under en begränsad period. Information om detta finns i materialet du fick i förbindelse med rabattkoden eller e-presentkortet. Vänligen kontakta oss om ni har problem med en rabattkod eller ett e-presentkort.

Sekretess

Euroflorist Europe B.V. behandlar all information konfidentiellt. Beställarens uppgifter måste vara korrekt ifyllda då vi kan behöva komma i kontakt med personen. Euroflorist Europe B.V lämnar inte ut några uppgifter till tredje part utan att ha fått tillstånd från beställaren själv. För mer information läs vår Säkerhetspolicy.

Leverans

Leveranstider varierar från florist till florist beroende på vilken budfirma de använder. Leveransen av blommor sker oftast mellan 08.00 till 21.00 under vardagar och under helger 09.00 - 16.00. Euroflorist Europe BV kan inte garantera tidsbestämda beställningar förutom begravningar. Vi försöker allt vi kan för att tillgodose dina önskningar.

Leverans samma dag

Ordrar beställda samma dag innan 12:00 måndag till fredag, 11:00 på lördagar till städer och fastland garanterar vi leverans samma dag inom Sverige.

För att kunna garantera leverans samma dag till företagsadresser behöver vi ordern innan kl 10:00 på vardagar. Vi garanterar dessvärre ingen leverans på lördagar och söndagar till företagsadresser.


Söndagar, helgdagar och aftnar 
Vi garanterar inte leverans på söndagar, helgdagar eller aftnar. Alla orders som är beställda till dessa datum levereras nästkommande vardag. Kontoret är stängt söndagar och helgdagar. Mail som kommer in på dessa datum svarar vi på nästkommande vardag.

Begravningsbeställningar
Begravningsdekorationer och kransar är stora produkter och kräver föreberedande arbete för floristen. För att vi ska kunna garantera leverans behöver vi ha beställningen tre dagar innan leveransdatum. Önskas band kan beställningen behövas tidigare. Blommorna levereras generellt minst 1 timme för angiven tid på beställningen. Produkterna skapas av lokala florister och avvikelser kan därför förekomma beroende på säsong och lokalt utbud. Kondoleansblommor kan vi garantera leverans samma dag om beställningen är gjord innan vår garantitid (se ovan Leverans samma dag).


Internationella orders
Beställningar till andra länder levereras av en lokal florist i landet du beställt till. Vi levererar blommor till nästan hela världen med vissa undantag, t.ex. krigszoner eller oroliga områden. Om det är stor tidsskillnad behöver vi ha ordern dagen innan. Alla orders behandlas under kontorstid. För leverans samma dag behöver vi ha ordern innan kl 11.00.

Leveranssäkerhet
Beställaren ansvarar för att mottagaruppgifterna är fullständiga och korrekta, eventuell felleverans eller leveransförseningar ersätts ej i dessa fall. Det är viktigt att beställaren anger portkod eller liknande för att det ska gälla som fullständig adress.

När du gör din beställning har du möjlighet att välja mellan att floristen ska ringa till mottagaren före leverans eller att blommorna ska hängas på dörren alt. lämnas till en granne om mottagaren inte är hemma. Beroende på vädret bedömer floristen om det är möjligt att hänga blommorna på dörren om detta är förvalt. Har du angivit något av dessa förfaranden avsäger sig Euroflorist Europe B.V. ansvaret om blommorna blir stulna.

Leveransförseningar kan ske om mottagaren inte gått att nå innan floristens sista bud gått, om mottagaren inte är hemma och leverans till dörr eller granne inte är valt eller är möjligt.
Om ni inte har valt att blommorna får lämnas vid dörren eller till grannen så ringer butiken oftast före och leverans sker först efter kontakt med mottagaren. Även om något utav alternativen är förvalda har butiken rätt att ringa till mottagaren för att t.ex. säkerställa adress, och att mottagaren är på plats eller om det finns misstankar om portkod. I vissa fall kan även butiken ringa mottagaren dagen innan leverans.

Leveranser till företagsadresser sker under kontorstid och måste beställas i god tid. Vid leveranser till tex. skolor, hotell eller företag lämnas blommorna ofta i byggnadens reception. Euroflorist ansvarar endast för leveransen fram till receptionen. Om mottagaren inte är på plats eller om företaget är stängt på önskat leveransdatum, kommer blommorna och leveransen inte ersättes eller återbetalas.

Floristen och mottagaren kan också komma överens om annan leveransdag än angivet datum på ordern om mottagaren önskar detta. Om beställda blommor ej levererats på angiven dag, har kunden rätt att häva köpet, under förutsättning att korrekta uppgifter om mottagaren lämnats, samt att mottagaren fanns tillgänglig för att ta emot blommorna.

Till vissa orter kan leveransen ske med buss, färja eller postbil utan att du som kund blir informerad. Detta innebär att mottagaren får hämta upp blommorna vid närmsta utlämningsställe. Till vissa orter krävs det även att mottagaren hämtar upp blommorna i närmsta anslutna Eurofloristbutik.

Under extrema väderförhållanden eller extrema händelser (så kallad force majeur) kan vi inte garantera att din order levereras på utsatt dag. Om vi inte lyckats att leverera din order kommer den istället att bli levererad så snart som möjligt. I sådana extrema fall gäller inte vår 100 % nöjd kund garanti.

Under vissa högtider har floristerna stor arbetsbelastning och kan därför kontakta mottagaren ett par dagar före leverans för att komma överens om leveransdag. Detta gäller ej vid födelsedagar eller andra specifika högtidsdagar.

Betalning

Vi erbjuder dig som kund olika betalningsalternativ och säkerheten vid betalning på vår hemsida är högsta möjliga. Alla kreditkortsbetalningar på Euroflorist Europe BV hanteras av ett ackrediterat och säkert e-handelföretag. Betalningssättet Kreditkort kräver ett giltigt kort, samt att det är godkänt via banken för internetköp.

Vid faktura krävs personnummer och hemadress. Du måste vara minst 18 år gammal för att ansöka om denna betalningstjänst. Om du blir godkänd kommer detta alternativ upp automatiskt på beställningssidan. Fakturan skickas till din mail. Betalningsvillkoren för fakturor är 10 dagar. När du som kund betalar med Klarna faktura på vår site, så accepterar du samtidigt Klarnas köpvillkor. Klicka på länken för att läsa mer– Klarnas villkor. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med det belopp som är tillåtet enligt lag f.n. 50 kr samt dröjsmålsränta med 24% + gällande referensränta. Sedvanlig kreditprövning utan kännedomskopia sker och leverans sker endast till folkbokförd adress.Euroflorist Europe BV har rätt att sätta en kreditgräns. 

Serviceavgift

Produktvärdet inkluderar ett litet kort, emballage och en serviceavgift.


Orderbekräftelse

När beställningen är klar får du en bekräftelse på din skärm och därefter skickas även en orderbekräftelse till din mail. Har du inte mottagit en orderbekräftelse, vänligen kontakta Euroflorist på +46 (0)40 6020020 eller skicka ett mail till info@euroflorist.se.

Falska beställningar och Bedrägeri

Alla bedrägerier eller försök till bedrägeri, samt falska beställningar rapporteras till polisen och de rättsliga myndigheterna.

Nedladdning och distribution av innehåll

All nedladdning från Euroflorist Europe BVs hemsidor sker på en risk. Vårt innehåll inklusive bilder är skyddade enligt copyrights lagar. Alla bilder på hemsidan ägs av företaget och all kommersiell användning av bilder eller plagiat av text utan vår tillåtelse är strängt förbjuden. Om du önskar att använda våra bilder eller text vänligen kontakta oss.

Moms och skatteregler

Euroflorist Europe BV är en del av Euroflorist Group som är placerat i Holland. Alla blombeställningar gjorda genom Euroflorist Europe B.V. levereras av en lokal florist i landet du beställt ordern. När leveransen sker utanför Holland tillkommer ingen holländsk moms efter holländska skatteregler. Lokal moms är inkluderad i produktvärdet levererat av floristen och betalad av Euroflorist Europe B.V. Euroflorist Europe B.V följer strikt de lagar som krävs från varje lokalt skatteverk och de lagar som styrs av Europeiska unionen för internationella företag.

Övriga villkor

Uppgiftsskydd (Personuppgiftslagen, PUL)

Du har rätt att ta del av de personliga uppgifter Euroflorist Europe BVhar registrerade om dig. Om de registrerade uppgifterna är felaktiga, ofullständiga eller irrelevanta har du rätt att begära att uppgifterna rättas till eller tas bort. Om du vill få information om vilka uppgifter som finns lagrade om dig hos Euroflorist Europe BV, skicka oss en skriftlig undertecknad begäran på adress:

Euroflorist Europe B.V.
P.O. Box 1114
1430 BC Aalsmeer
The Netherlands

Personliga uppgifter

När en beställning görs hos Euroflorist Europe B.V. lagras de personliga uppgifterna som uppges (namn, telefon, adress och email) för att vi ska kunna utföra den beställda tjänsten och utfärda en faktura. Förutom de uppgifter kunden uppger lagras IP-adressen från vilken beställningen lämnades och tidpunkten hos Euroflorist Europe B.V. Euroflorist Europe B.V. lämnar aldrig ut eller säljer uppgifter till tredje part rörande sina kunder, vare sig det är adresser, personliga upplysningar eller mailadresser. I händelse av rättsfall där tvister ska lösas måste Euroflorist Europe B.V. tillta nationella lagar där ordern är gjord, särskilt om uppgifterna krävs av domstol. Du måste vara 18 år eller äldre för att göra en order.

Om du inte använder ordernummer eller betalnings ID vid all korrespondens så kan det fördröja vårt svar till dig.

Sessions-cookies
För ett antal funktioner på våra webbplatser, till exempel på beställningsformuläret använder vi så kallade sessions-ID, eller tillfälliga cookies. Detta är för att vi ska kunna sända rätt webbsidor till användaren. Det betyder att vår server sänder en så kallad "sessionscookie" med ett unikt ID-nummer till din dator varje gång du besöker vår webbplats. Utan en sådan skulle du till exempel inte kunna gå tillbaka till din beställning utan att fylla i alla dina uppgifter igen. En sessions-cookie sparas inte på din dator och den är aktiv bara tills du stänger av datorn. Den här typen av cookie används endast för att säkerställa att Euroflorists webbplatser fungerar som de ska. Den ger oss inga uppgifter om dig som användare och det är ingen risk att den smittar din dator med något programvaruvirus.


Externa Cookies
Vid besök på vår hemsida via länk från samarbetspartner eller affiliate-nätverk, används cookies för att vi ska kunna säkerställa att rätt uppgifter skickas till dig och presenteras korrekt. Dessa cookies lagrar ingen information om dig som kund, varken på vår hemsida eller på sidan du skickades från.  Dessa cookies säkerställer informationen som visas för dig, samt används för besöks- och köpavräkningar.


Såvida du inte angett att du inte vill ange information till oss när du är inne eller använder vår hemsida kommer vårt system att utfärda cookies på din dator när du loggar in. Cookies är små filer med information om dina surfvanor på din dator. Cookies gör det lättare för dig att logga in och använda siten i framtiden. De tillåter oss också att övervaka trafiken på webbplatsen och för att anpassa innehållet på webbplatsen för dig. Du har möjlighet att acceptera eller avvisa cookies. De flesta webbläsare accepterar automatiskt cookies men om du föredrar kan du ställa in din dator så att du blir meddelad varje gång och också får möjligheten att avvisa en cookie. Om du väljer att avvisa cookies kan det påverka webbens utförande av webbsidan. För att få specifika detaljer om inställningar på din dator får du kontakta din återförsäljare.