Skicka blommor
Euroflorists historia

Euroflorist – ett blomstrande internationellt företag

 
Sedan starten 1982 har Euroflorist förmedlat hälsningar med hjälp av blommor. Tillsammans med våra florister gör vi det enkelt och säkert att glädja och uppmärksamma vänner, familj, partners och kollegor. Vi arbetar också för att hjälpa floristerna i vårt nätverk, genom att förenkla deras vardag och bidra till att de når framgång med sina företag.

Idag har vi Europas största nätverk av professionella florister. Tillsammans hjälper vi dig att skicka blommor vart du vill, när du vill. Vare sig det är till andra sidan staden, landet eller någon annanstans i världen. Vårt huvudkontor har sedan starten legat i Malmö. Idag har vi verksamhet i 12 länder med kontor i Sverige, Holland, England, Tyskland och Frankrike. Euroflorists historia spänner över tre decennier. Här följer några milstolpar.

 Historien om Euroflorist

 1982 – En ny och mer effektiv blomsterförmedling skapas                            

Ingenjören Peter Jungbeck startar 1982 Svensk Blomsterförmedling tillsammans med sin vän och kompanjon Lars Hedberg.  Med sin tekniska bakgrund har Peter byggt ett nytt system som gör det mycket enklare för florister att förmedla blommor sinsemellan. Snart har Svensk Blomsterförmedling ett starkt nätverk av florister som levererar blombud över hela landet.

Som sanna entreprenörer går Peter och Lasse in i verksamheten med hull och hår. De säljer sina bilar och lägenheter och satsar allt på sitt nya företag. Från ett vindskontor på Norra Vallgatan i Malmö håller de ständig kontakt med floristerna för att säkerställa att alla blombud och betalningar går igenom som de ska.

De grundprinciper som man bestämmer sig för vid starten – ett nära samarbete med floristerna baserat på respekt, frivillighet och kreativitet – har fortsatt att leda verksamheten genom alla år.

 1984 – Internationellt nätverk & blombud till utlandet     

År 1984 blir Svensk Blomsterförmedling representant för Teleflor International i Sverige. I och med detta kan de svenska floristerna ta emot beställningar till hela världen. Under samma period byter man till större lokaler och verksamheten flyttar till Torggatan i Malmö.

 1988 – Etablering i Norge & lansering av blomsterkort

Som internationell leverantör av blombud upptäcker företaget snart att det inte finns något floristnätverk i Norge och man bestämmer sig för att starta verksamhet där. Samma år lanserar man sina populära blomsterkort, presentkort som kan användas som betalning i alla medlemsbutiker. Sedan starten har miljontals blomsterkort sålts och skänkt glädje runtom i hela Europa.

 1990 – Företaget byter namn till Euroflorist                           

Svensk Blomsterförmedling går ihop med Blommografen och man behöver ett nytt namn på det gemensamma företaget. Namnet ska spegla verksamheten (floristerna som levererar alla vackra blombud) men också de expansionstankar som finns. Till slut fastnar man för Euroflorist.

 1995 - Euroflorist först med blombud på internet                

När universitetet i Lund håller ett seminarium om det nya fenomenet ”internet” ser Peter snabbt möjligheterna. Euroflorist lanserar sin första webbutik i augusti 1995 som ett av de första 100 företagen i världen! Redan från början går det att betala med kreditkort på sajten, men transaktionerna görs via en skotsk bank då ingen svensk bank ännu är villig att ställa upp med kreditkortstjänster för webbutiker.

Den första tiden kommer det in ca 1 order om dagen från webbutiken, en siffra som snabbt mångdubblas och som fortsätter att stiga för varje år. Vi är stolta över att fortfarande ligga i framkant av utvecklingen och kunna erbjuda våra kunder de bästa tjänsterna för att beställa blommor snabbt, enkelt och säkert på nätet.

 
 Snabb europeisk expansion

Under 1990 och 2000-talen går expansionen ut i Europa snabbt. Euroflorist etablerar verksamhet i Danmark (1993), Polen (1996), Tyskland (2001), Österrike (2002), Holland (2003), Frankrike (2004), och slutligen Belgien och Luxemburg (2006). Den senaste expansionen görs i England och Irland genom förvärvet av eFlorist 2010, en verksamhet som levererat blombud i Storbritannien sedan 1947.

Idag är vi stolta över att ha det största floristnätverket för blomsterförmedling utanför Nordamerika med runt 10,000 medlemmar. Vi är också medlemmar i Teleflor International som omfattar över 54,000 floristmedlemmar. Det gör att vi kan garantera leverans samma dag av fräscha blommor som är bundna av en yrkeskunnig florist i nästan varje hörn av världen.

 
 2005 – Euroflorists e-handelsplattform vinner pris             

År 2005 tilldelas Euroflorist Microsoft .NET Award för Europas modernaste e-handelsplattform. På hemsidan kan man, förutom att beställa blombud, även skapa sin egen adressbok och lägga in påminnelser för att se till att man aldrig glömmer skicka blommor vid viktiga händelser.

 2007 – Euroflorist firar 25 år med 1500 florister                     

Euroflorist firar 25 framgångsrika år tillsammans med 1500 florister från sitt nätverk. Det bjuds på en sprakande blomstershow i Barcelona och de världskända blomsterkonstnärerna Gregor Lersch och Klaus Wagener inspirerar med sina blomsterkreationer.

 
 2010 – Euroflorist går in i presentbranschen med Gift2day                           
 
År 2010 köper Euroflorist varumärket Gift2day för att satsa på presentmarknaden, ett område som ligger nära blomsterförmedling.               

 2012 – Euroflorist 30 år med ny logotyp…    
 
I samband med att Euroflorist firar 30-årsjubileum tar vi ett steg in i framtiden med en ny modern logotyp. Vår nya symbol representerar det vi gör – den är både en blomma och en fågel, budbäraren som levererar våra blommor till mottagaren.

 … och entreprenörsandan finns kvar!
 
Sedan starten för 30 år sedan har Euroflorist skickat mer än 41 miljoner blombud över hela världen och hjälpt till att göra minst lika många människor glada.

Trots att vi idag är ett framgångsrikt internationellt företag lever entreprenörsandan från det lilla vindskontoret på Norra Vallgatan kvar. Vi arbetar varje dag för att överträffa förväntningarna hos våra kunder och florister och för att sprida glädje och värme med hjälp av blommor – var som helst, när som helst.