Skicka blommor

Euroflorist – 20 år av e-handel

Idag är det svårt att föreställa sig en värld utan internet. Vi är nästan alla uppkopplade på nätet, vissa av oss hela dagen. Men för bara 20 år sedan visste de flesta inte ens vet vad internet var. Och endast ett fåtal företag såg webben som något att utvidga sin verksamhet med. Bland de företag som såg internet som en möjlighet var online-pionjären Euroflorist, idag ett framgångsrikt företag inom gåvosegmentet med ett av de största floristnätverken i hela världen. Bland de företag som tidigt såg möjligheten och redan 1995 satte upp sin första webshop fanns Euroflorist men också eBay och Amazon. Ett företag som däremot skulle vänta i drygt 3 år till var Google.

  

I augusti 1995 lanserade Euroflorist sin första webshop i Sverige. Tidigare VD och grundare Peter Jungbeck minns tillbaka: "Det hela började när jag läste en artikel om fenomenet "internet", så vi gick på ett seminarium vid Lunds universitet. Det handlade mer om universitetets nätverk, ett riktigt långsamt för övrigt. Det tog ungefär en minut innan du faktiskt kunde se skärmen. Men vi visste: detta Internet kunde vara något riktigt intressant för oss och Jungbeck bestämde sig för att ansluta Euroflorist till Internet.

I början fanns det bara en dator med internetuppkoppling, använd främst för att utbyta orders med partners över hela världen. Bara några enstaka orders trillade in från privata onlinekunder, Peter Jungbeck: ”Problemet var inte sidan, problemet var att människor inte fanns på nätet. Men vi var där och det är därför Euroflorist är en av de fem äldsta företagen i vår bransch med en webshop.”
Sakta började Euroflorist få fler onlineorders. Ett par år senare började e-handeln verkligen ta fart och för Euroflorist var en avgörande tidpunkt den första stora Alla hjärtans dag med hundratals beställningar lagda genom nätet. Fredrik Sundberg, än idag verksam inom Euroflorist berättar: ”Alla hjärtans dag var verkligen startskottet. Vi var inte vana vid så mycket beställningar men vi redde ut det och kul hade vi.” Medan det idag är Google som är den ledande sökmotorn i världen var det då Yahoo och Altavista som var störst. ”Det var så våra kunder hittade vår webshop”.

Redan vid starten försökte Euroflorist vara före sin tid och omgivning och detta gav utdelning. 10 år efter att den första webshopen gick live belönades Euroflorist med priset Microsoft .Net Award 2005 för den mest moderna e-handels plattformen i Europa. Vid sidan av att beställa blommor kunde också kunder skapa sin egen adressbok och skapa påminnelser för att inte missa blommorna till viktiga händelser.

Idag är Euroflorist fortfarande ett av de mest innovativa företagen online. I en tuff e-handels marknad har Euroflorist alltid nått framgång genom att sätta trenderna och inte följa dem. Genom att använda omfattande A/B tester dygnet runt och en avdelning som ger 
den bästa möjliga servicen för kunder runt om i världen ligger Euroflorist steget före sina konkurrenter.


Euroflorist har haft en stadig tillväxt online och den fortsätter. Onlineavdelningen växer och mer expertis har anställts för att vidareutveckla och optimera varje kanal. Onlineavdelningen har under de senaste 12 månaderan blivit dubbel så stor.

Grundaren Peter Jungbeck har fortfarande svårt att förstå hur snabbt utvecklingen gick. ”1995 trodde vi aldrig att Internet skulle bli vad det är idag. Detta är bortom all fantasi. Vi startade som ett floristnätverk och nu är vi ett fullskaligt online företag. Det är egentligen rätt otroligt?!”

Tack vare ett nätverk av professionella florister kan Euroflorist skicka blommor till alla jordens hörn. Företaget är representerat i 12 europeiska länder. Och över 200 personer jobbar hos Euroflorist och hjälper till att leverera över 1,8 miljoner buketter om året.